Först – bättre informerade och omhändertagna gäldenärer.
Sedan – fordringsägare som i större utsträckning får tillbaka sina pengar.
Sergel Kredittjänsters nya satsning är ett engagemang som alla kommer att vinna på.
– Med Sergels nya approach kan företag känna sig trygga med att gäldenärerna ges bättre förutsättningar att betala sina skulder, säger den legitimerade kuratorn Sandra Jannas.
Ibland är ett ögonblick allt som behövs. Ett oregisserat tillfälle som mynnar ut i en möjlighet.
Som när Sandra Jannas befann sig på en tillställning och plötsligt sprang in i en bekant som arbetar för Sergel Kredittjänster och förutsättningslöst började prata.
Sergels motto är nämligen We care och handlar föga förvånande om att bry sig. Om att ta ansvar för sina anställda, sina kunder – och inte minst sina slutkunder.
Finns bra hjälp att få
Det är också ett motto som linjerar med Sandra Jannas sätt att bemöta människor.
– Är man skuldsatt så finns det bra hjälp att få, men många vet inte om det. De känner sig utlämnade, mår dåligt, hamnar i en ond spiral. Så det är därför jag är inblandad i det här, för att hjälpa till att nå ut med den informationen. Att hjälp faktiskt finns, säger hon och fortsätter:
– Inom kuratorsyrket är vi duktiga på att se möjligheter och under vårt samtal såg vi en möjlighet. En möjlighet för ett inkassobolag som Sergel Kredittjänster att göra lite mer för de skuldsatta för att på så vis få in mer kapital från skulder. På så vis kan de glädja sina uppdragsgivare och samtidigt göra fler gäldenärer skuldfria. Och det är onekligen en lösning med enbart vinnare.
Hur kan Sergel hjälpa just ditt företag?
Här kan du läsa mer

Sandra Jannas är legitimerad kurator och arbetar med psykisk ohälsa.
Ska hjälpa både gäldenärer och fordringsägare
Jannas är utbildad socionom och legitimerad kurator och driver ett företag som arbetar med psykisk ohälsa.
– Några psykiatriska diagnoser kan ha en viss koppling till skuldsättning. Som till exempel bipolär sjukdom, där man vid ett skov kan tappa omdömet och följa impulser utan att tänka på konsekvenserna. Det kan leda till att man exempelvis spenderar för mycket pengar. Och vid andra diagnoser, som depression, händer det att människor tappar initiativförmågan och slutar med många måsten. Som att betala räkningar. Men skulder kan också vara anledningen till att människor drabbas av depression och ångest. Som inkasso-bolag är det bra att ha en viss grundkunskap om detta.
En effektivare och mänskligare kravhantering
Så kan Sergel hjälpa just ditt bolag
Vilket alltså är anledningen till att hon på konsultbasis nu arbetar för Sergel Kredittjänster. För att utbilda deras personal och för att hjälpa både gäldenärer och fordringsägare. För att We Care inte är några tomma ord utan snarare en karta som genomsyrar ett helt företags tillvägagångssätt.
För att Sergel bryr sig – på riktigt.

Sergels satsning är uppskattad av både kunder och slutkunder.
Specialister på kravhantering för telekom, bank och finans
Här får du veta mer om Sergels erbjudande
Hur kan en aktör som Sergel göra skillnad i sin bransch?
– Hantera gäldenärerna med förståelse och respekt och förklara vilka möjligheter som faktiskt finns. Folk som är skuldsatta vet ju ofta inte ens om att det faktiskt finns hjälp att få. Så genom att informera om det kan man vinna någons förtroende. Alla kommuner har en skyldighet att erbjuda kostnadsfri budget- och skuldrådgivning och det är viktigt att nå ut med den informationen till skuldsatta personer, säger hon och fortsätter:
– Sergel har redan ett gott bemötande till sina klienter. De har sedan länge kunnat erbjuda tjänster som avbetalningsplaner och möjlighet till räntefria månader. Men det finns ytterligare steg i We Care. Som att informera individen om att samhället är designat för att hjälpa. Dit kan du vända dig för att få ekonomisk rådgivning och dit kan du vända dig om du mår dåligt. Det är till exempel inte alla som vet om att man kan vända sig till sin vårdcentral för att få stöd av psykolog eller kurator.
En lösning med många vinnare
We care bottnar alltså i insikt och förståelse, med väl utbildade och uppdaterade handläggare som kan ge bra och relevant information till de skuldsatta individerna. Vilket i sin tur både ökar möjligheten för gäldenärer att i slutändan bli skuldfria och för fordringsägare att få in hela sitt efterfrågade kapital.
En uppenbar win-win.
– Företag ska känna att det är smart att välja Sergel Kredittjänster. Tänka att ”de förstår, de är insatta. De är mänskliga i sin approach och det ger resultat”, säger Sandra Jannas.